ellesbrinkman.reismee.nl

... like it's Heaven on earth

Wat een gezelligheid. Daar zit je dan met 11 man in een grote Boeing, genaamd ‘DRUK Air', richting een niemandsland genaamd Bhutan... Gevlogen over het waanzinnige Himalayagebergte, altans daar vertrouw ik op, want het was bewolkt. En natuurlijk gingen mijn gedachten tijdiens het 45 minuten durende vliegtuigritje heel stiekem uit naar Tibet. Een deel van jullie weet het waarschijnlijk nog niet, maar Tibet besloot een aantal weken geleden de grenzen te sluiten voor de toerist. Hooguit belachelijk natuurlijk! Je begrijpt natuurlijk wel, teleurstelling alom. Maar onze lieftallige ‘personal travelagent' Nilam (jaha, die hebben wij decadente backpackers), kwam met het grandioze idee om de duurste en mooiste trip van ons leven te gaan maken. Aangezien we toch geld als water hebben zijn we voor maar liefst 5 dagen in Bhutan geweest. Onze eigen gids, een privechauffeur, een luxe auto onder mijn kont en prachtige hotelovernachtingen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik 4 avonden in bad ben geweest EN ik in een zalig Westers, zacht en donzig bed sliep (heeeeeeeeeeeerlijk). Jaha, ‘wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd'. Wat een wijsheid.
In Bhutan wonen een kleine 700,000 inwoners. Bhutan is een magisch, religieus, hemels enmysterieus land. Er valt geen vinger op te leggen, het is ongrijpbaar. Het land is schoon, opgeruimd en de bevolking is bescheiden. Hoewel niet iedereen deed aan deze bescheidenheid mee, want 3 jonge, ‘levendige' meiden waren maar wat interessant voor het hotelpersoneel. Ach, zo hebben ook wij onze pleziertjes!
Ik viel van de ene verrassing in de andere. Het gehele land is gehuld in een traditionele levensstijl. Iedereen draagt trouw klederdracht, Bhutan is het enige land ter wereld waar geen stoplichten zijn, hetenige land ter wereld waar roken in het openbaar verboden is enrespect en gelijkwaardigheid staan hoog in het vaandel voor zowel de medemens als de natuur. Het land word gesierd door het Bhoeddisme. Bhutan stikt van de kloosters, monniken/nonnen (uiteraard), gebedsmolens (groot, klein en zelfs elektrisch voor luie mensen) en dui-zen-den gekleurde gebedsvlaggetjes of de enorme witte vlaggen hoogin de bergen die de doden eren. Het land straalt balans uit tussen de natuur en de mens, het is rustgevend, puur en gemoedelijk. De reden dat deze trip een rib uit je lijf kost is omdat de Koning het massatoerisme wil voorkomen voorhet behouden van het authentieke land (schap). En ik kan je vertellen dat ik na deze bijzondere ervaring het grondig met hem eens ben.
En als slagroom op het toetje, zien we op de terug weg de besneeuwde bergtop van de Mount Everest! boven het witte wolkendek uitsteken. Waaaaanzinnig! Wat een ongelooflijk mooi moment, bijna een ongeloofwaardig ‘afscheidscadeau'.
Kortom een inspirerende en onvergetelijke ervaring...

Vandaag mijn laatste dag in het wonderlijke, kleurrijke Nepal. Ja, ik ga mijn vertrouwde leventje missen. Het dagelijkse wandelingtje door het vertrouwde, knusse Bhaktapur misschien nog het meest. Vorige week een mooi afscheid gehad van de kinderen. Ze hebben samen met de didies genoten van een heerlijke welverdiende chocoladetaart en ik mocht volgens traditie een tika ontvangen (rode stip op het voorhoofd) om mij voor de toekomst geluk en wijsheid toe te wensen. Een dankbaar en onvergetelijk moment. Met name dankbaarheid omdat dat ik mij een mocht voelen met deze prachtige familie.

Een aantal weken geleden ben ik met beide benen op de grond gezet toen ik hoorde dat twee prachtige meiden (medemusketiers van de trekking) een busongeluk hebben gehad in India. Ontdaan, machteloos en kwetsbaar... Vele gedachtenspinsels raasden door mijn hoofd over het feit dat leven en dood zo verschrikkelijk dicht bij elkaar liggen. Het leven hangt aan een zijden draadje. Na een spoedig herstel zijn deze mooie mensen gelukkig weer veilig terug in Nepal en hebben we samen Bhutan bezocht.
Ja het waren de afgelopen weken een mooie leerschool 'hoe Elles haar keuzes maakt'. Tsjonge, wat heisa kan ik je vertellen. Door het ongeluk werd ik mij bewust van mijn kwetsbaarheid. Zoals mijn dady tijdens een skypemomentje aangaf, ‘El denk breed en in mogelijkheden'. Verrek, die ouwe heeft gelijk. Ik dacht niet meer in mogelijkheden, maar in onmogelijkheden. Mijn angst had het overgenomen en daar moest ik zo snel mogelijk vanaf. Na veel nadenken, praten, wikken/ wegen (Roosje bezoeken in Thailand, het vliegtuig pakken naar Laos/ Cambodja/ Vietnam of toch India.....?) en een nachtje doorgebracht te hebben in een waanzinnig Nepalees klooster hoog op de berg, heb ik de knoop doorgehakt om morgenmiddag het vliegtuig te nemen naar India, Delhi.

En jullie geloven het of niet, maar mijn bijzondere moedertje komt 1 juli voor een weekje naar India om qualitytime door te brengen met haar leuke dochter. Fantastisch!
Daarnaast begreep ik dat er enige verwarring was over mijn spannende klooster- avonturen. Ik ga van 20 tot 31 juli het klooster in, waarna ik 2 augustus terug zal vliegen naar Nederland.

Lieve lui, voor jullie allen een dikke kus!

Reacties

Reacties

Jacolien

Weer een bijzonder verhaal van een bijzondere meid!
En de wijsheid van je vader herken ik wel!!
Wat een feest dat Greet langs komt, samen een fijne tijd toegewenst.
Liefs Jacolien

Nora

Elles, dit was weer een verhaal die alleen jij geschreven had kunnen! En fijn dat je je keuze hebt kunnen maken (I know the feeling). Geniet met je moeder, en ik tel stiekem de dagen al af (wel stiekem hoor...).

Zoenen (alla elles)

Anna

Ellie! Woww wat een bijzondere reis naar Bhutan! En wat leuk dat moetie langs komt :) Ga er nog heel erg van genieten! xx

Rivka

Wat schrijf je toch leuk en wat een mooi verhaal weer! Geniet van India en ook van de tijd met je moeder! doe d'r de groeten.
Liefs

Roos

Meis. Fijn dat je keuzes hebt gemaakt. Die goed voelen. Heb net je berichtje gehad dat een tweede avontuur er tussen ons niet in gaat zitten. Ik baal, vind het jammer, maar het is goed. Nieuw zeeland voelt zo ver weg. Zo gek dat we dat samen hebben beleefd:)! Geweldig dat je moeder komt. Fijn om een stukje - reis- met haar te delen. Doe haar een zwaai van mij.
Kus Ted!

Lisanne

Elll, great story again! Heerlijk om dat land te ontdekken; tlijkt me een pareltje! =) En INDIA! Wauw, ben heel benieuwd hoe je dat gaat vinden..Krijg echt zo'n flashback naar de film Eat, pray, love.:)
Geniet van deze weken..Have fun with your mother! Super vet dat ze langskomt!!

Xx

Dik en Aartje

Oooh El wat een prachtige avonturen heb jij toch meegemaakt.Geweldig,ik lees ze altijd samen met Dik en hij vind het allemaal zo knap wat je allemaal beleeft en doet.Nou Meisje geniet nog maar even [ja en met een beetje mazzel 2 weken langer he!]We blijven je volgen en genieten van alle ontwikkelingen die je meemaakt.Veel liefs van ons en een Dikke knuffel.

Greetje

Dag lieve Elles,
prachtig verhaal en prachtige foto's.
Fijn dat je moeder samen met je een paar dagen gaat rondtrekken. Geniet van en met elkaar!!!!!!
Love, mede namens Stef en knuffeltje van Floortje

Jaap

Hoi Elles

Wat een prachtige foto's en wat fijn om een aantal indrukken te delen met Greetje en je moeder met jou. Dit zal vast onvergetelijk zijn. Veel inspiratie in het klooster toegewenst.
Hartelijke groeten en alle goeds.

Jaap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!